Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil oktober 2005

1971 Dodge Demon

Demon var en ny modell fra Dodge i 1971. Den kom som et svar på Plymouths Valiant Duster som ble introdusert året i forveien. Duster og Demon delte karosseri for 1971 og var bare forskjellige i grill og lamper foran og bak. Demon ble kun levert som 2-dørs coupe og med standard motor 198 slant six. Ville du ha mer puff i bilen kunne du velge high-performance alternativet som het Demon 340. Da fikk du 340 V8 med heavy-duty tretrinns manuell gear, Rallye hjuloppheng bestående av stivere torsjonsstaver og stabstag foran, kraftigere bladfjærer bak og oppgraderte støtdempere rundt om. I tillegg hadde du selvsagt en lang rekke options du kunne plusse på etter eget ønske og lommebok. Demon 340 og Duster 340 var trolig de mest prisgunstige alternativene til å kjøre på stripa, allerede i basisutførende gikk de på lave 14-sekunders drag og kjøperne fikk mye moro for pengene.

Demon ble bare levert i 1971 og 1972. Etter dette ble coupeutgaven hetende Dodge Dart Sport fram til 1976 da produksjonen opphørte og Aspen erstattet den. I 1971 ble det produsert 69.861 Demon og 10.098 Demon 340.

WPC Club of Norway har i høst fått innmeldt medlem nummer 1500. For å utdype det så har vi ikke plutselig vokst til 1500 medlemmer, men Jim Helge Lomeland fra Bryne i Rogaland er nummer 1500 som melder seg inn siden grunnleggelsen i 1976. Jim Helge er fersk som både amcar-eier og WPC-medlem. Han forteller om en barndom der far kjørte 1974 Dodge Dart Custom, 4-dørs med sekser, og foreldrene har senere fortalt at han var umulig å få ut av den bilen. Fra tid til annen hører vi om såkalte kamphunder som låser kjeven rundt byttet sitt, og som 4-åring var visst Jim Helge en slik utgave - han satte gjerne tenna i rattet og blei ved "sin" Dodge.
Jim Helge kjøpte sin Dodge Demon i juni i år etter først å ha flyttet fra barndomshjemmet til eget hus med både garasjeplass og tumleplass for bilhobby. Da lå alt til rette for å handle inn det han hadde hatt lyst på i årevis, Mopar Muscle. Demonen ble hentet på Lillehammer i den stand du ser den på bildene. Jim Helge har imidlertid gjennom sommeren fått idèer til lettere restaurering. Det er ikke tale om en total originalrestaurering, bare nødvendige oppgraderinger og forbedringer. Dette er egentlig en sekser-bil, men forskjellige eiere har opp gjennom årene satt sine preg på bilen og i dag sitter det en 440 bigblock i. Det gir bra ytelser i den forholdsvis lette bilen, men det blir selvsagt trangt i motorrommet med headersene. Jim Helge vurderer nå blant annet å fjerne servostyringa for å avhjelpe litt her. Drivverket består av 727 automatgear uten stall-speed converter og ender opp i en solid 8 3/4 aksel med sperre. Bremsene er servoassisterte skiver foran og tromler bak. For tiden ruller bilen på brede Compomotive aluminiumsfelger, 7x15" foran med 195/65 såler og 10x15" bak og 245/60 dekk.. Videre forteller Jim Helge at bilen opprinnelig kom med rattgear og hel benk foran. Han trives imidlertid godt med å sitte i bucket seatet og operere den fete gulvmonterte B&M-skifteren.
Jim Helges Demon ble førstegangsregistrert i Norge (Larvik) allerede i 1972 og hadde samme eier frem til 1988. Over nesten hele 90-tallet stod den så uten skilter under restaurering før den kom på vegen igjen i 1999. Den turkis metallic kuløren ble påført i denne perioden og den er fortsatt fin å se til. Vi legger merke til de lakkerte støtfangerne hvilke Chryslerkonsernet introduserte som option rundt 1970. Dessuten skal ALLE muskelbiler fra denne perioden ha striper i en eller annen fasong, og særlig Dodge biler. Eieren av denne har da også konkrete planer om å få på plass den originale dekortapen langs sidene og det sorte feltet sammen med demonen mellom baklyktene. Panseret med det uoriginale scoopet må også vike plass for et six-pack panser han har liggende.

Vi ønsker Jim Helge hjertelig velkommen i klubben og håper å møte han og Demonen på et treff i nær framtid.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige