Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil april 2013

1960 Valiant V200

Året 1960 opprant med ett sterkt knippe nye modeller fra "de tre store". En helt ny klasse biler var på markedet, nemlig kompaktklassen. Mot slutten av 1950-årene hadde fokuset i USA vært rettet mot prangende design, luksuriøse materialvalg og sterke motorer. I den samme perioden gjorde europeiske bilmerker sitt inntog der borte og ble tatt godt i mot. Kjøperne fikk dekket sitt behov for transport til en mye lavere pris enn hva en amerikansk fullsizer kostet i innkjøp og bruk. I 1959 lanserte Studebaker modellen Lark, en kompakt liten bil som viste seg å selge så godt at den for en tid reddet hele fabrikken fra nedleggelse. De tre store, altså GM, Ford og Chrysler, ville ikke sitte stille og se på dette. Tre vidt forskjellige biler kom de opp med i 1960, men med to fellestrekk i den kompakte utvendige størrelsen og med kun sekssylindrede motorer på programmet. Chevrolet Corvair var den innovative av disse, med en hekkmontert og luftavkjølt boksermotor inspirert av storselgende europeiske merker som VW og Porsche. Ford Falcon var den ultrakonvensjonelle og egentlig en ganske uspennende nyhet, sett bort fra størrelsen. Chrysler lanserte modellen Valiant som var blikkfanget av de tre. Den inneholdt dessuten en nyutviklet og moderne sekssylindret motor og et hjuloppheng i klasse med større personbiler. Allerede året etterpå var det mange flere konkurrenter i denne klassen. Pontiac lanserte Tempest og både Oldsmobile og Buick hadde tilsvarende modeller. Alle disse GM-modellene var bygget på Chevrolet Corvair plattform, men med tradisjonell rekkesekser montert fremme. I 1961 introduserte også Dodge modellen Lancer i denne klassen. I praksis var dette en Valiant med noen mindre modifikasjoner.

Da 1960 Valiant ble presentert hos forhandlerne så hadde den ikke noe annet merkenavn. Først i 1961 ble den tatt under Plymouths vinger. Chrysler hadde noen år tidligere skilt ut Imperial som eget luksusmerke, og nå var det meningen at Valiant skulle bli et rimeligere bilmerke under Chryslers forhandlernettverk. Valianten ble en umiddelbar suksess med sitt spennende design for en rimelig penge. Den nyutviklede sekssylindrede motoren ble rotert 30 grader mot høyre for å muliggjøre ønsket om ett lavere panser, en forutsetning for å lykkes med det sporty designet som skulle friste unge kjøpere. Helningen på motoren var opphavet til klengenavnet "slant six". Utstyrsmessig var Valiant enkel fra fabrikk, men blant salgsargumentene stod det at bilen hadde selvbærende karosseri, torsjonsfjæring fremme, syv-lags antirustbehandling, Lustre-Bond lakkbehandling, 12 volt elektrisk system, den var lett i vekt og liten i størrelse, men hadde likevel romslig kupŔ og bagasjerom. Valiant ble levert i som både firedørs sedan og stasjonsvogn med enten seks eller 9 seter. Alle modeller kunne fås i den rimeligste V100 serien eller litt mere påkostede V200. På de rimeligste modellene var ett gråfarget interiør standard, mens V200 tilbydde tre ulike interiørfarger og noe ekstra dekor utvendig.

På racingbanene gjorde Valiant det stort i 1960. Standard slant six var på 170 cid og oppgitt til 101 bhp. Det var mulig å bestille en friskus av den samme motoren med et fireporter forgasseroppsett som økte ytelsen til 148 bhp. Dette gav den lille og lette bilen særdeles gode prestasjoner samtidig som den var lett å håndtere. Den 31. januar 1960 ble det avholdt ett 10-runders Compact Car Race på Daytona Speedway der Valianter tronet på de syv øverste plassene. Under ett 20-runders løp senere samme år rensket Valiant alle medaljeplassene, direktesendt på tv fra øst- til vestkysten!

Bilen du ser på bildene kom til Norge som flyttegods i 1970 sammen med en utvandret nordmann som vendte hjem til Hardanger. Bilen hadde en periode TS-skilter tilknyttet Odda Trafikkstasjon, men Harry Monsen som eier bilen i dag har registrert den tilbake på dens opprinnelige R-nummer. Etter at den første eieren døde, ønsket datteren i USA å få bilen shippet over igjen. Fraktkostnadene fikk dem til å droppe den tanken. Bilen ble i stedet solgt for dødsboet til ett sted på Østlandet. Den nye eieren solgte den videre uten å ta den i bruk eller registrere den på sitt navn. Dermed havnet bilen i Bodø hvor ett klubbmedlem hos oss tok vare på den. Harry kom over den for salg i 2008 og det var en bil han måtte ha. Denne modellen hadde han hatt sansen for siden han første gang så bilder av dem på 70-tallet eller tidlig på 80-tallet. Han hadde knapt sett en i virkeligheten, men visste at en sånn måtte han en gang få tak i. Penger ble skaffet til veie ved salg av en nyere Chrysler LeBaron convertible og avgårde til Bodø bar det. De fleste av oss ville sikkert vært kjempenervøse ved å dra så langt nord for å kjøpe en utgammel bil, og endatil kjøre den for egen maskin tilbake. Men ikke Harry. Harry er opprinnelig fra Alta og der har man litt andre begreper på avstandsbedømming. Du er for eksempel ikke langt nord før du ser Mack-logo på tappekranene. Å hente en bil fra Bodø til Oslo er vel bare for kveldstur å regne? Det er fortsatt bare piss som kommer fra kranene hele veien dit. Veien sørover gikk uansett smertefritt i drømmebilen. Tilfeldigvis hadde WPC Sweden Region sommertreffet sitt i T÷cksfors denne helgen og en naturlig pause ble lagt her. Svenskene er oppmerksomme på Valiant-modellen og det var mange her som viste interesse og kom med nyttig informasjon til han.

Harry har vært fornøyd med bilen i årene som har gått. Han storkoser seg med denne gjennom somrene og det har blitt turer både til Lista og flere ganger til Elverum og Norwegian Mopar Nats. Noen slite- og servicedeler omfattet av regulært vedlikehold er alt som har blitt byttet. Deler har han fått god hjelp med hos Ted's Moparts. Utvendig var bilen opprinnelig ensfarget hvit, men en gang i tiden har det blitt utbedret noen småskader og/eller rustangrep, og samtidig ble den lakkert i en mørkere nyanse nederst. Harrys bil ruller enda på sine originale 13" stålfelger med senterkapsler. Foruten delvis opplakkering, ettermonterte speil og ett nytt gulvteppe innvendig så fremstår den som en urørt originalbil. Bilen har varmeapparat og vindusviskere, dog uten spyler. Servoassisterte bremser finnes mens styring og vindusheisere opereres manuelt.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth VolarŔ Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige