Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil september 2012

1969 Dodge Coronet Super Bee

"Vil du ha noe nytt? Prøv en trimmet 383 kubikktommer motor under et lett coupč skall. For moro skyld; fyll opp med ett forsterket hjuloppheng, overdimensjonerte bremser, et sinnsykt panser, bumblebee striper - det funker. Det er tøft. Sjekk prisen. Supre nyheter! Dodge har gitt seg i kast med noe helt nytt. Super Bee. Hvorfor sitte der og drømme når du kunne vært ute og flydd? Gå til fyren som har de bumblebee-stripede bilene. Din Dodge forhandler." Dette var åpningen på en innbydende reklameplakat for Dodge Coronet Super Bee da bilen var ny. Deretter ble alt utstyr listet opp. Og nederst på plakaten en høflig appell, "Kjør forsiktig - fartslek hører hjemme på stripa".

Walther Svorkås Eide fra Stranda på Møre ville muligens kjøpt bilen på denne reklamen, hadde han bare vært gammel nok i 1969 til å kjøre bil. Og bodd i USA. Eller i det minste vært født. Walther vokste opp på 70- og 80-tallet her på berget, og her var det typisk for ungdomsbilene man så gatelangs at det var en europčer som Taunus, Granada eller Ascona. Gjerne med spoilere fremme og bak, mattsort felt mellom baklampene og maksimalt brede dekk og felger som kunne monteres. Slik etterlignet de sine amerikanske forbilder fra 10-15 år tidligere. De få amerikanerne som rullet i Norge hadde tatt stilen videre og jekket opp rumpa med hi-jackers og fått på noe kandiseple rødlakk eller en miks av tre-fire farger med glitter i. Sidepipes eksosanlegg var genialt på alle amcars. Sånn var stilen og det var ikke lett å gå upåvirket rundt som guttunge. De store gutta var fortsatt stolte av bilen sin og ingen så for seg at en gang i fremtiden ville 4,3" fargeskjerm på telefonrøret overta rollen som penisforlenger.

Utpå 90-tallet, med ferskt førerkort i lomma, investerte Walther i en firedørs Dodge Dart. Bilen var en 1971-modell med glassfiberfront som 1969 utseende. Den hadde vært flittig brukt på Gardermoen sent i 80-årene og ved inngangen til 90-årene. Da Walther overtok den, inneholdt den en snillere, australsk, 318 V8 motor og en preppet 904 gearkasse. Sammen med faren gjorde han en del arbeide på bilen. Han hadde Darten i fire år, der han kjørte den i ny og ne på prøveskilter. Til sist ble motor og drivverk tatt ut før Darten ble skrotet som følge av manglende garasje- og mekkeplass. En sliten firedørs amerikaner var hverken ettertraktet eller utgjorde noen verdi.

I 2008 hadde Walther igjen fått suget etter hobbybil. Nå sirklet han seg spesifikt inn karosseriene Mopar B-body hadde sist på 60-tallet. Han dro lenger sør på Vestlandet for å kikke på en Road Runner uten at den kjentes riktig ut for han. Deretter tok han kontakt med firmaet RM Toybox som hadde avertert en tilsynelatende fin 1969 Dodge Coronet Super Bee. Han fikk avklart det viktigste for han som at bilen var garantert rustfri. Da gjorde det ikke så mye om lakk og interiør hadde noe bruksslitasje. Han fikk et godt inntrykk av Roy Martin hos RM Toybox. Penger for bilen ble overført og så var det å sette seg ned og vente. Dette ble en spennende ventetid som dessuten drøyde ut. Sommeren 2008 var dollarkursen rekordlav og kapasiteten på fraktskipene var sprengt. Tre måneder med venting ble det før telefonen kom fra Drammen Havn om at bilen stod der og ventet på han. Da var han rask å kaste seg rundt. Neste arbeidsdag ble avspasert og han satte seg på nattbussen.

I Drammen åpenbarte bilen seg akkurat så bra som han forventet, og gleden var stor. Med starthjelp tilkoblet batteriet, våknet 383 V8eren og brumlet så fint som den bare kunne. En enkel sjekk av oljer og væsker ble utført før de 60 milene hjem gikk unna med et stort glis bak rattet.

Walther har rukket å oppgradere på bilen i årene som har gått. I interiøret har han byttet gulvteppet og setetrekkene. Nye trekk i original farge og materiale ble et naturlig valg her. Utvendig strakk han seg litt utenfor originallinja med felgene. Bilen hadde 215 brede dekk på 14" felger og det syntes han ble litt simpelt for en muskelbil. Han ønsket uansett ikke at felgene skulle være det som tok oppmerksomheten ved første øyekast, så moderne customfelger ble raskt utelukket. Dermed endte han på sorte stålfelger i tradisjonell 15" muskelbilstørrelse. Fremme måler de 8" bredde og dekkene er 235, og bak er det plass til 10" brede felger med 295 dekk. Bilen har servostyring så den er likevel lettkjørt med de bredere hjulene. Bremsene består av originale trommelbremser uten servo, men som i 1969, fungerer dette utmerket også i dag.

I sommer dro han for første gang på langtur med bilen. Ferieturen gikk til Classic Car Week i Rättvik. Bilen fungerte klanderfritt både frem og tilbake. Med 3.55:1 utveksling i bakakselen ble det heller ikke så verst hverken for ørene eller lommeboka. Da vi møtte Walther på mopartreffet i Orsa, var det en glad og engasjert bileier vi snakket med. Glad for å se alle de klassiske bilene og folkelivet rundt. Engasjert i det at han gikk med planer om å stifte en amcarklubb i hjembygda og området Storfjord. Der er de rundt 30 personer nå som er interessert i å danne en klubb.

Selv om bilen ser tilsynelatende veldig flott ut så er det noen blemmer i lakken eieren er misfornøyd med. Antagelig usynlig for oss andre, men så blir det gjerne slik at når man vet om noe så går man og ergrer seg over det til det blir utbedret. Planen for neste år er å få lakkert bilen opp igjen i sin originale B5 blå kulør. Et lakkeringsverksted i Ørsta er allerede valgt ut til jobben.

Walther har ingen planer om å skille seg av med bilen. Den ser dermed ut til å ha havnet i de tryggeste hender, i sitt nye hjem i Norge. Tvert i mot kunne han tenkt seg kanskje med tiden å anskaffet en til. Da er det fortsatt Mopar B-body som frister, men 1966-67 karosseri. Han så noen slike i Sverige og dette designet hadde en lignende effekt på ham som det 1968-70 modellene allerede hadde gitt.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige