Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil juli 2009

1965 Chrysler Newport Town Sedan

1965-modellen Chrysler Newport ble nydesignet med ett friskt og tidsriktig utseende. Akselavstanden ble to tommer lengre og standardmotor gikk opp fra 361 V8 til en 383 V8 oppgitt til 270 hk. Newport ble levert i følgende karosseriutgaver, standard firedørs sedan, Town Sedan firedørs sedan, firedørs hardtop, todørs hardtop, todørs convertible og som seks- eller niseters Town & Country stasjonsvogn.

Jostein Knutsen fra Bergen er opptatt av at det følger en historie med alle biler. Da han så dennne 65 Newporten annonsert for salg i 1985 visste han umiddelbart hvilken bil det gjaldt, bilen hadde nemlig en gammel norsk historie selv om den ikke var solgt ny her. Bilen hadde vært omtalt i AMCAR Magazine i 1978, den var solgt ny til en norsk-amerikaner som vendte hjem i 1968. Endre Husby utvandret til statene allerede i 1925. Han var ansatt ved en av GM's motorfabrikker i 35 år, kun med ett opphold under depresjonen tidlig på 30-tallet der all produksjon opphørte. Selv anså han fornøyelig nok GM-bilene som for dårlig sammenskrudd til at han ville ha noen. En legendarisk uttalelse fra Endre Husby stod på trykk i artikkelen den gang: "Chrysler har de beste motorene, De holder lengst og lekker aldri olje. Og det er viktig. Tenk på den flotte, sementerte oppkjørselen min!" Endre Husby og kona bygde seg en ordentlig bungalow i Skaun i Trøndelag, med innlagt 110 V strømkurs spesiellt for de elektriske kjøkkenmaskinene og øvrig utstyr de tok med hjem. Norge og norsk styresett ble de ikke fortrolige med og da artikkelen kom på trykk var de i ferd med å selge bungalowen og flytte over til USA. Asbjørn Rolseth kjøpte da Newporten av Endre Husby og hadde den en toårs periode til den ble solgt til Åge Brudevoll fra Vestnes. Rolseth er også kjent som en flittig skribent i norsk motorpresse og nettopp Newporten hadde han en artikkel om på trykk i Norsk Motor Veteran i 2002. Fra Vestnes ble bilen solgt i 1985 til Brian Daum i Ørsta som senere samme år solgte den videre til Jostein Knutsen. Jostein hadde i en tid sett etter en fullsizer fra Chrysler. Han hadde tidligere eid en 68 Chrysler Newport han var veldig fornøyd med. Dette var en tidligere tjenestebil for USA's ambassade i Norge, og Jostein husket den godt fordi han satt med følelsen av å kjøre en moderne bil. Den ble solgt til fordel for en 62 Cadillac han hadde lyst på, men denne fant han seg ikke til rette i og kvittet seg med. Letingen startet etter en moparbil, men da var det få biler for salg. Egne annonseblader fantes ikke og ville du "surfe" på internett måtte du minst være ansatt i NATO's toppledelse. Generelt var det lite biler på markedet og prisene var tilsvarende høye for gode eksemplarer. Tredveårsregelen var da heller ikke kommet ordentlig i gang. Det var AMCAR Magazine som gjaldt, i tillegg til en og annen bil som dukket opp i Aftenposten. Ulempen med AMCAR Magazine i den tiden var at bilene altfor ofte var solgt innen bladet utkom, så da denne Newporten dukket opp i Aftenposten ble det armer og ben i bevegelse. Jostein husker enda hvordan det gikk til og telefonsamtalen til Møre gikk egentlig ganske kort fortalt ut på at han fikk bekreftet at det var bilen han kjente fra artikkelen i AMCAR Magazine i 78 og at den var i så god stand som han hevdet. Da skulle han ha bilen og avtalte med selger å hente neste dag. Med første ferge på morgenen startet Jostein og en kamerat nordover og da de kom frem rundt 12.00 viste det seg at det også stod to karer fra Oslokanten der klare til å handle. Selger holdt heldigvis ord og Jostein kunne prise seg lykkelig over at det var han som hadde ringt først. Selgeren hadde ellers så mye å berette rundt bilen at de ikke kom seg avgårde igjen før rundt kl. 18.00 på kvelden. Følgelig rakk de ikke siste ferge for kvelden. Dermed ble det overnatting på ett gjestgiveri langs veien for kameratene. Jostein beretter også fra den første kjøreturen med bilen at den var litt aldersbetynget bak med nedsigne bladfjærer, ett sett med hijackers tomme for luft og i tillegg altfor lavt lufttrykk i dekkene. Underveis fikk de fylt luft i hijackersene og dekkene og fra da av kom kjøregleden han husket så godt fra 68-modellen han tidligere eide.

Josteins Newport er en Town Sedan utgave hvilke var litt mere påkostede enn basis Newport. Town Sedan har ekstra vindue i c-stolpen og benevnes dermed 6-window utgaver. Det ble produsert 12.411 utgaver av firedørs Town Sedan og den er langt sjeldnere å se enn standard Newport firedørs sedan hvilket ble levert i 61.054 eksemplar. Endre Husby hadde sine oppfatninger av hvilket utstyr en bil skulle ha. Hans biler skulle ha minst mulig unødvendig (les:luksuriøs) utstyr, da især elektrisk opererte bekvemmeligheter som vinduer, seter, låser, fartsholder med mere. Denne bilen ble dermed en special order i den forstand at den er levert med utstyr som fraviker det som var tilgjengelig for modellen. Norsk-amerikaneren valgte å spesialbestille den største motoren Chrysler leverte dette året, en 413 cui V8. Denne var kun tilgjengelig i 300-serien og New Yorker, men sammen med forsterkede fjærer og dempere, stabilisatorstag og bremser, fikk Husby gjennomført ordren. Han kostet også på den automatisk gearkasse, servoassistert styring og bremser og utstyrsgruppene for speil og ekstra belysning. Elektrisk klokke var imidlertid en detalj Husby ikke hadde sansen for. Hans bestemte oppfatning var at klokken var det første som gikk sund i en bil, så denne "prutet" han totalprisen ned ved få bilen levert som en såkalt radio-delete utgave. Selv om klokke var standardutstyr! Husby hadde dessuten alltid kjørt todørs biler, men Newporten ble bestilt som firedørs med hensyn til hans aldrende venner hjemme i Norge. De var nå for skrøpelige til å karre seg inn og ut av baksetet i en todørs bil, mente han. Jostein Knutsen besøkte i 1991 Michigan og bilforretningen Victor George, der Endre Husby handlet alle sine biler. Innehaveren erindret veldig godt norsk-amerikaneren og mintes han var meget hard å prute. 1965 var for øvrig det siste året Victor George solgte Chrysler innen agenturet ble overtatt av Chrysler Corp. Da gikk forretningen over til å selge Oldsmobile, og det skal tillegges at Endre Husby da han og kona valgte å flytte igjen i 1978, kjøpte en ny Oldsmobile her. Dette skyldtes hans opptjente pensjonsavtale gjennom alle årene hos GM, samt hans trofaste kundeforhold hos Victor George.

Jostein har opp gjennom årene jevnlig servicert og vedlikeholdt bilen, og den har alltid fungert klanderfritt på alle turer over til Østlandet og Sverige. Bilen gikk som en året-rundt bil den tiden Husby eide den og tidens tann hadde satt sitt preg på den. Da bilen rundet 100.000 miles gikk han over motoren og tunet den. Tidlig på 90-tallet ble bilen også delvis nedplukket, sandblåst under og det som var av rust ble fjernet. Nå er den i en tilstand som passer Jostein perfekt å bruke den. Sittestillingen er optimal og den flyter helt riktig både på landeveien og i bytrafikk. Jostein har god oversikt over ikke bare sin egen bils historie, men kjenner også godt til hva som har rullet av amerikanske biler i Bergenstraktene opp gjennom årene. Lokalhistorie knyttet til en bil og dens eiere er viktige minner å bevare for ettertiden.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige